Elverum og Åmot AUF-leder: Vi må fokusere mer på psykisk helse!

Lederen i Elverum og Åmot AUF, Anndrine Lund har skrevet leserinnlegg.

Anndrine Lund

Vi må fokusere mer på psykisk helse!

I juni blir jeg 17 år og jeg har enda ikke hatt en optimal seksualundervisning. For 2 år siden, i 9.klasse brukte vi nesten en måned hvor vi ble fortalt om ting som puberteten, sex og hvordan man setter på et kondom.

Det vi ikke hørte et ord om er hvor viktig det er å snakke om spiseforstyrrelser, depressive tanker og hvor grensen går i forhold til sex. Enkelte skoler har kun hatt en time med helsesøster hvor det ble pratet om helt konkrete ting, som prevensjon. Dette er alt for dårlig!

Seksualundervisningen i den norske skolen er alt for dårlig! Jeg tror dette kan være en stor grunn til at mange ungdommer i dag har et dårlig syn på hvordan den ideale kroppen skal være.

Vi lever i et samfunn hvor spesielt ungdom blir ekstremt påvirket av sosiale medier. Noe som egentlig ikke er så rart, vi bruker sosiale medier hele tiden. Snapchat, Instagram, Twitter, Facebook, messenger og YouTube påvirker oss på flere måter enn vi selv innser. Vi scroller og blar ned over feeden vår på Facebook uten å tenke over hva det egentlig gjør med oss. Vi tenker ikke over hva alle bildene og innleggene gjør med hjernen og tankene våre.

LGBT (lesbiske, homofile, bifile og transepersoner) er også et stort tema som veldig sjeldent blir tatt opp. Folk tenker ikke på det som viktig nok til å bruke skoletimer på, de vil vi heller bruke tid på å ta opp elektrisitet for 5. gang siden 6.klasse.

Kunnskap er viktig, kunnskap gjør at det er enklere å akseptere andre for den de er. «Kunnskap gir trygghet!». Det å føle man ikke blir akseptert som den man er, er også en stor faktor som påvirker ungdommen til det dårligere.

I Norge er det hvert år flere hundre mennesker som velger å ta sitt eget liv, av disse er de fleste i aldersgruppen 15-35år. Med andre ord, er det mange unge som velger å ta sitt liv.

AUF i Hedmark vil innføre en gratis, obligatorisk og årlig time hos psykolog for alle barn og unge opp til 18 år. Vi mener dette er et viktig steg på veien for å oppnå nullvisjonen vår for selvmord. Veldig mange unge tørr ikke å gå til psykolog, fordi de syns det er kleint. Med dette forslaget vil dette endre seg.

Anndrine Lund, leder Elverum-Åmot AUF